woensdag 10 april 2019

Analyse: Economische groei gaat aan Nederlander voorbij

Het leven wordt alsmaar duurder, luidt de veelgehoorde klacht. Is dat slechts gevoel of emotie? Nee hoor, het klopt als een bus. Onderzoek van ING laat zien dat de Nederlandse consument het tien jaar na het begin van de crisis nog altijd zwaar heeft. We zijn steeds meer kwijt aan basisbehoeften als wonen en boodschappen. „De ruimte voor leuke dingen is nog altijd beperkt en we verwachten dat dit de komende jaren zo blijft.”

De bestedingen blijven achter. „Een gemiddeld huishouden consumeert in Nederland substantieel minder dan voor de crisis”, zegt ING-hoofdeconoom Marieke Blom. We kochten in 2017 circa 6 procent minder dan in 2008. En: een flink groter deel van ons budget gaat op aan vaste lasten en dagelijkse boodschappen.

Doordat wonen, boodschappen en zorg een steeds groter deel van het huishoudbudget beslaan, is er minder ruimte voor extra’s, zoals uit eten gaan, vakantie vieren of de aanschaf van elektronica. „De ruimte voor leuke dingen is nog altijd beperkt en we verwachten dat dit de komende jaren zo blijft”